Ε΄ΤΑΞΗ

ΤΜΗΜΑ Ε1
Κωτσιώρη Χριστίνα

ΑΓΓΛΙΚΑ
Γεωργία Καράμπαλη
ΤΜΗΜΑ Ε2
Κεφάλας Ιωάννης


ΑΓΓΛΙΚΑ
Καράμπαλη Γεωργία
ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ
Χριστίνα Τσιρώνη

ΓΑΛΛΙΚΑ
Ασπασία Γεωργιτσογιάννη
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-24

ΤΑΞΗ: Ε’

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ  ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ / ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

ΤΜΗΜΑΤΑ  Ε1΄ Ε2΄

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ (ΕΥ ΖΗΝ)

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

 [10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 -30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2023]

Τίτλος:

 

«Ψυχική Υγεία»- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΑΣ

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:     Καλαμπαλίκη Αικατερίνη, Κεφάλας Ιωάννης

 

ΣΚΟΠΟΣ:  Η ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτομέριμνας και ψυχικής υγείας.

 

ΣΤΟΧΟΙ:  Το πρόγραμμα στοχεύει στην ανάπτυξη των μαθητών σε τομείς:

• Ανάπτυξη δεξιοτήτων αυτομέριμνας

• Ανάπτυξη αυτοεκτίμησης και θετικής εικόνας εαυτού

• Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και διαπροσωπικών σχέσεων

• Ανάπτυξη ψυχικής ανθεκτικότητας

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1ο Βιωματικό εργαστήριο: «Η ομάδα μας» (Γνωριμία ομάδας, Όνομα-σύμβολο ομάδας, Κανόνες-δικαιώματα ομάδας)

2ο Βιωματικό Εργαστήριο: «Ονομάζω συναισθήματα»

3ο Βιωματικό εργαστήριο: «Ο τοίχος των φιλοφρονήσεων»

4ο Βιωματικό Εργαστήριο: «Πίσω από την συμπεριφορά»

5ο Βιωματικό Εργαστήριο: «Με γνωρίζω καλύτερα »

6ο Βιωματικό Εργαστήριο: «Σπάσε το φόβο σου»

7ο Βιωματικό Εργαστήριο: Κέντρο ελέγχου»- «Χορεύοντας τα συναισθήματα»

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Επιδιώκεται η ανάπτυξη της γνώσης στην αναγνώριση του  συναισθήματος και στην επιτέλεση της συμπεριφοράς, ώστε οι μαθητές να κατανοούν με κριτική σκέψη τις συνέπειες των πράξεων τους και να θωρακίζουν κατά το δυνατόν και με βάση την ηλικία τους την ψυχική τους υγεία. Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση στην αποφυγή των διάφορων κοινωνικών πιέσεων οι οποίες είναι υπεύθυνες για την υιοθέτηση επικίνδυνων συμπεριφορών, η επικοινωνία και η δημιουργία κατάλληλου υποστηρικτικού περιβάλλοντος, η ανάπτυξη αξιών και συναισθημάτων που κατευθύνουν τις πράξεις των μαθητών προς ασφαλείς επιλογές, η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησής και της θετικής εικόνας του εαυτού, και τέλος η ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων και διαπροσωπικών σχέσεων, όπως η κριτική σκέψη, η δεξιότητα της επικοινωνίας και της προσαρμοστικότητας. Παράλληλα, αυτό που τίθεται στο επίκεντρο είναι η ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας των μαθητών η οποία επιφέρει θετικά αποτελέσματα (α) στην ενίσχυση της κοινωνικής-συναισθηματικής ικανότητας και της ικανότητας αντιμετώπισης στρεσογόνων καταστάσεων, και (β) στην καταστολή της εκδήλωσης αντικοινωνικής και επιθετικής συμπεριφοράς των παιδιών και των εφήβων. Με την καλλιέργεια των παραπάνω δεξιοτήτων, ο μαθητής καθίσταται ενεργητικό μέλος στη λήψη αποφάσεων και στον καθορισμό και την επίλυση των προβλημάτων, τόσο σε ατομικό όσο και ομαδικό επίπεδο

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

« ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ »

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

   [1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023 – 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2024]

 

Τίτλος:

 

Αναλαμβάνουμε δράση για το κλίμα που αλλάζει

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Καλαμπαλίκη Αικατερίνη, Κεφάλας Ιωάννης

 

ΣΚΟΠΟΣ: Οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν με φυσικό τρόπο το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, να καταγράψουν τις ευθύνες που απορρέουν από τον ανθρώπινο παράγοντα, τους κινδύνους που ενέχονται από αυτήν την αλλαγή, να ευαισθητοποιηθούν  απέναντι στα προβλήματα του περιβάλλοντος, να προτείνουν λύσεις βελτίωσής, να μεταδώσουν το αίσθημα ευθύνης και σε  άλλους.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Η  στοχοθεσία του προγράμματος έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα:

 Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)

 Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή Δημιουργικότητα, Ψηφιακή Κριτική Σκέψη, Συνδυαστικές Δεξιότητες Ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)

 Παραγωγική μάθηση μέσω των παραστατικών τεχνών και της δημιουργικότητας.

Επιμέρους δεξιότητες στόχευσης:

Δεξιότητες ζωής: δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες,

Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανεκτικότητα, Υπευθυνότητα).

Δεξιότητες του νου: πλάγια σκέψη, στρατηγική σκέψη, επίλυση προβλήματος, κατασκευές, παιχνίδια

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1ο: «Οι εποχές μπερδεύτηκαν!»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: «Συνθέτουμε το πάζλ της κλιματικής αλλαγής»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3ο:«Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ!»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4ο :«Με το βλέμμα στο μέλλον»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5: «Μαθαίνουμε για τον Στόχο 13 - προστατεύουμε το κλίμα»!

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6: «Ενημερώνουμε/ ευαισθητοποιούμε για την κλιματική αλλαγή»

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7: «Αξιολογούμε τη δράση μας και προχωράμε»

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να:

  • γνωρίσουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής και να ευαισθητοποιηθούν πάνω στο πρόβλημα, με σκοπό να ενεργοποιηθούν για την αναζήτηση λύσεων και τρόπων παρέμβασης
  • αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη μέσα από την ανάλυση και σύνθεση πηγών καθώς επίσης  και τη δημιουργικότητά τους
  • καλλιεργήσουν δεξιότητες κοινωνικής συμμετοχής και δράσης

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

« ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ /ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ»

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

 

           Εθελοντισμός, Διαμεσολάβηση

 

 (10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2024- 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024)

 

Τίτλος:

 

Εγώ και η κοινωνία

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Καλαμπαλίκη Αικατερίνη, Κεφάλας Ιωάννης

 

ΣΚΟΠΟΣ:

Η εξοικείωση των παιδιών με σημαντικές για τη ζωή τους αξίες, όπως η δημοκρατία, η ελευθερία, η αλληλεγγύη και η δικαιοσύνη, με σκοπό τη δημιουργία συνειδητοποιημένων και ενεργών πολιτών.

 

ΣΤΟΧΟΙ:  Η στοχοθεσία του προγράμματος έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα:  Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αι. –Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα  Α3.Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας

Δεξιότητες ζωής: Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής –Κοινωνικές δεξιότητες, Υπευθυνότητα Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης – Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας – Πρωτοβουλία, Οργανωτική Ικανότητα

Δεξιότητες του νου: Δ1. Στρατηγική Σκέψη –Οργανωτική σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: 

Α)Γνωριζόμαστε-Μια ομάδα γινόμαστε

 1.Παρουσιάζομαι

2.Συμφωνούμε ότι….

3.Οι προσδοκίες μας

4.Αναστοχασμός

Β)Το ένα χέρι βοηθάει το άλλο;

1.Εισαγωγή

2.Βιωματικό Παιχνίδι:

-Βοήθεια! Κίνδυνος!

3. Αναστοχασμός

Γ) Παίρνουμε θέση

 1.Εισαγωγή

2.Συμφωνώ-Διαφωνώ

3. Αναστοχασμός

Δ) Μια εικόνα …χίλιες λέξεις;

1.Ειςαγωγή

2.Οι ιστορίες πίσω από τις Φωτογραφίες (Φύλλο Εργασίας)

3.Αναστοχασμός

Ε) Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ)

1.Εισαγωγή

2.Έρευνα στο διαδίκτυο (Φύλλο Εργασίας)

3. Αναστοχασμός

ΣΤ) Ενεργοί πολίτες

1.Εισαγωγή

2.Έρευνα στη γειτονιά

3. Αναστοχασμός

Ζ) Ας κάνουμε τη διαφορά

1.Εισαγωγή

2.Δημιουργία ομαδικής αφίσας

3. Δραστηριότητες αξιολόγησης (Φύλλα Αξιολόγησης)

4. Αναστοχασμός

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Επιδιώκεται οι μαθητές να:

  • αναπτύξουν δεξιότητες μάθησης, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης
  • προβληματιστούν και να επιχειρηματολογήσουν σε ζητήματα που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα
  • εξοικειωθούν με τη διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και να αναγνωρίσουν να ανθρώπινα δικαιώματα
  • μοιραστούν εμπειρίες και βιώματα

 

 

 

 

 

 

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

« ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ /ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

 

STEM-Εκπαιδευτική Ρομποτική

 

(1 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024– 10 ΙΟΥΝΙΟΥ 2024)

Τίτλος:

 

European School Radio,Το πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ: Καλαμπαλίκη Αικατερίνη, Κεφάλας Ιωάννης

 

ΣΚΟΠΟΣ: Η ανάδειξη του κομβικού ρόλου του Διαδικτυακού Μαθητικού Ραδιοφώνου στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για την Παιδεία στα Μέσα.

 

ΣΤΟΧΟΙ: Α. Δεξιότητες του 21ουαιώνα (μάθησης 21ουαιώνα, ψηφιακή μάθηση 21ουαιώνα, παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας

Β. Δεξιότητες ζωής (κοινωνικής ζωής, ψηφιακής ιθαγένειας, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης)

Γ. Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης(τεχνολογίας και διαχείρισης των μέσων)

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:  Α) “Παιδεία στα Μέσα. Δημοσιογραφία και Ραδιόφωνο”

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Η διαδρομή του ραδιοφώνου, μέσα στον ένα και πλέον αιώνα της λειτουργίας του και η επιρροή

του στον πολιτισμό, τη μουσική κουλτούρα, τα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα της κάθε εποχής.

2. Ο ρόλος του ραδιοφώνου στην εκπαίδευση (δια ζώσης και εξ αποστάσεως) μέσα από τα χρόνια,

αλλά και σήμερα.

3. Εισαγωγή στη Ραδιοφωνική δημοσιογραφία και ενημέρωση. Ψήγματα ραδιοφωνικής δεοντολογίας.

4. Η νεανική δημοσιογραφία μέσα από το Μαθητικό Ραδιόφωνο

5. Δυνατότητες καλλιέργειας Γραμματισμού στα Μέσα και στην Πληροφορία μέσα από το Μαθητικό Ραδιόφωνο

Β) “Το Μαθητικό Ραδιόφωνο στο Διαδίκτυο”

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Γνωριμία με το περιβάλλον της διαδικτυακής εφαρμογής και της εφαρμογής android του Μαθητικού Ραδιοφώνου.

2. Εξοικείωση με τις δυνατότητες επικοινωνίας, ενημέρωσης και διάδρασης του Μαθητικού Ραδιοφώνου.

3. Δικτύωση με άλλα μέλη της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας του Μαθητικού Ραδιοφώνου και συνεργασίες σχολείων

4. Προγραμματισμός, μεταφόρτωση, προώθηση, ακρόαση ραδιοφωνικής παραγωγής

5. Αναζήτηση με χρήση φίλτρων στο αρχείο Podcast και κριτική ακρόαση με ανατροφοδότηση

Γ) “Τεχνολογία Ραδιοφώνου”

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Τεχνολογία ραδιοφώνου. Τα είδη του ραδιοφώνου: αναλογικό, ψηφιακό, δορυφορικό, διαδικτυακό.

Το ραδιόφωνο ως νέο μέσο.

2. Ψηφιακός Ήχος. Τεχνολογία ηχογραφήσεων και επεξεργασία ηχητικών δεδομένων για τη δημιουργία ηχογραφημένων εκπομπών με το ελεύθερο λογισμικό Audacity

3. Εκμάθηση του ελεύθερου λογισμικού Mixx για την προετοιμασία και τη ζωντανή μετάδοσηεκπομπών στο Μαθητικό Ραδιόφωνο

Δ) “Ηχητική Τέχνη και Ραδιόφωνο”

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Εισαγωγή στην έννοια της Ηχητικής Τέχνης.

2. Ακουστική χώρου- Στήσιμο στούντιο για ραδιοφωνικές ηχογραφήσεις

3. Η ραδιοφωνική τέχνη ως υποσύνολο της ηχητικής τέχνης. Θεωρία και εφαρμογές από τη ραδιοφωνική τέχνη.

4. Τρόποι δημιουργίας ενός έργου ραδιοφωνικής τέχνης από μια σχολική ραδιοφωνική ομάδα-Προτάσεις για δραστηριότητες ραδιοφωνικής τέχνης

5. Μουσική Τεχνολογία. Δημιουργώντας Ηλεκτρονική Μουσική για το Μαθητικό Ραδιόφωνο

Ε) “Λογοτεχνία και Ραδιόφωνο. Ποίηση, Πεζογραφία, Θέατρο”

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Δραστηριότητες φιλαναγνωσίας στο Μαθητικό Ραδιόφωνο

2. Δραστηριότητες καλλιέργειας προφορικού και γραπτού λόγου των μαθητριών και των μαθητών μέσα από τη δημιουργία κειμενικών ειδών με την κατάλληλη προσαρμογή, ώστε να μεταδοθούν από το Μαθητικό Ραδιόφωνο.

3. Τεχνικές δημιουργικής γραφής για παραγωγές στο Μαθητικό Ραδιοφωνο

ΣΤ)  “Παραγωγή ραδιοφωνικών εκπομπών για το Μαθητικό Ραδιόφωνο- Ζωντανές ή

ηχογραφημένες παραγωγές σύντομης ή μεγάλης διάρκειας, ποικίλης θεματολογίας (τεχνολογία, περιβάλλον, πολιτισμός κ.ο.κ.)”

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Συγκρότηση ραδιοφωνικής ομάδας.

2. Διερεύνηση μαθητικών ενδιαφερόντων.

3. Επιλογή θέματος, είδους και χρονικής διάρκειας εκπομπής.

4. Ανάληψη ρόλων.

5. Προετοιμασία ραδιοφωνικού υλικού. Συγγραφή κειμένων, συνεντεύξεων και πρόβες εκφώνησης

6. Ηχογραφήσεις και μίξη εκπομπών ή απευθείας μετάδοση ζωντανών εκπομπών

7. Συνεργατική δημιουργία ραδιοφωνικών εκπομπών

Ζ)  “Μαθητικός Διαγωνισμός Ραδιοφωνικού Μηνύματος & Τραγουδιού ΚΑΝ ΤΟ Ν ΑΚΟΥΣΤΕΙ”

http://europeanschoolradio.eu/7fest/#contest

http://photodentro.edu.gr/i-create/

Θέματα προς διαπραγμάτευση:

1. Έρευνα με την κατάλληλη αναζήτηση σε πηγές πληροφόρησης, σχετικά με τη θεματική

2. Προετοιμασία της συμμετοχής- Ηχογράφηση, Ηχητική Επένδυση, Σύνθεση, Δημιουργία, Καλλιτεχνική επιμέλεια

3. Συμμετοχή στη βαθμολόγηση των συν-διαγωνιζόμενων σχολείων με κριτική ακρόαση στο online σύστημα αξιολόγησης

4. Προώθηση της συμμετοχής και επικοινωνία της σχολικής δράσης στην ευρύτερη κοινότητα κατά τη διαδικασία Ψηφοφορίας των Ακροατών

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Επιδιώκεται οι μαθητές να:

 

·       αναπτύξουν δεξιότητες χρήσεις διαδικτυακών εφαρμογών.

·        πειραματιστούν με τα συστατικά του διαδικτυακού ραδιοφώνου και τις λειτουργίες τους

·       διαχειρίζονται τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό του διαδικτυακού ραδιοφώνου.

·       αξιοποιούν τις δυνατότητες των λογισμικών επεξεργασίας και μετάδοσης ήχου.

·       είναι σε θέση να αξιοποιούν τεχνικές δημιουργικής γραφής για τη δημιουργία ραδιοφωνικών κειμένων

·       σχεδιάζουν ραδιοφωνικές εκπομπές με την σχολική τους ομάδα, αλλά και συνεργατικά με ομάδες άλλων σχολείων

·       εντοπίζουν και να ερμηνεύουν τον τρόπο χρήσης της πληροφορίας, καθώς και να αναγνωρίσουν τη σημαντικότητα της παιδείας στα Μέσα

 






ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-23

ΤΜΗΜΑ Ε1

4ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Δημιουργώ και Καινοτομώ –Δημιουργική σκέψη & Πρωτοβουλία

Υποθεματική ενότηταSTEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική

Θέμα: Οι εποχές του έτους και το κλίμα

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί :  Λυκιαρδοπούλου Παρασκευή 

Σκοπός

Να γνωρίζουν τις εποχές του έτους, να εξηγούν τη σημασία εμφάνισης των εποχών, να συσχετίζουν τις εποχές με την πρόσπτωση των ακτινών του ήλιου σε κάθε ημισφαίριο. Να ερμηνεύουν την αναγκαιότητα εναλλαγής των εποχών, να αξιολογούν την περιφορά της γης με τη δημιουργία των εποχών και να ζωγραφίζουν την πρόσπτωση των ακτίνων του ήλιου και για τις 4 εποχές. Να γνωρίζουν τη σημασία της κλίσης του άξονα της γης και να συσχετίζουν τις εποχές με την και την πρόσπτωση των ακτίνων του ήλιου.  Να αξιολογούν την απόσταση της γης από τον ήλιο και να συγκρίνουν διάφορες πόλεις ως προς τη διάρκεια της ημέρας και τη θερμοκρασία.

Δραστηριότητες

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Οι εποχές του έτους

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Οι εποχές και η κλίση της γης

3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Η κίνηση της γης και οι εποχές

4ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Οι εποχές και η περιφορά της γης

5ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Οι εποχές, ισημερίες, ηλιοστάσια

6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Καιρός, Κλίμα και εποχές

7ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Καιρός, κλίμα και περιβαλλοντικά προβλήματα

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την ολοκλήρωση των εργαστηρίων οι μαθητές υιοθετούν αυτενέργεια και κριτική σκέψη. Ερμηνεύουν την αναγκαιότητα της κλίσης του άξονα, αξιολογούν την περιφορά της γης με τη δημιουργία των εποχών και αποκτούν δεξιότητες για την κλίση του άξονα με προσομοίωση εποπτικών και υλικών μέσων. Γνωρίζουν τις ισημερίες και τα ηλιοστάσια και  εξηγούν τι συμβαίνει τότε,  συσχετίζουν τα ηλιοστάσια και τις ισημερίες με τις εποχές και ερμηνεύουν τη θέση της γης και την κλίση της, όταν αυτή βρίσκεται σε ηλιοστάσιο ή ισημερία. Τέλος,  γνωρίζουν ότι τα περιβαλλοντικά προβλήματα έχουν επιπτώσεις στις εποχές, στο κλίμα και στον καιρό ενός τόπου και  συσχετίζουν ότι η επιβλαβής ανθρώπινη δραστηριότητα επηρεάζει το περιβάλλον και τις κλιματικές συνθήκες.

 

Θεματική ενότητα 3 

Ενδιαφέρομαι και ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και ευθύνη

Υποθεματική : Εθελοντισμός-Διαμεσολάβηση

Τίτλος: Διαμεσολάβηση-Οδηγός για την επίλυση  συγκρούσεων στο σχολείο από ομηλίκους

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: Παρασκευή  Λυκιαρδοπούλου

Σκοπός

Η σχολική διαμεσολάβηση είναι  μια μέθοδος  πρόληψης της  ενδοσχολικής  βίας. Αποτελεί μια εναλλακτική πρακτική στο παραδοσιακό σύστημα επίλυσης συγκρούσεων και διαφορών από τους ενήλικες και βασίζεται στον διάλογο, την  ενσυναίσθηση  και  την ενεργητική ακρόαση. Ενδυναμώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες με δεξιότητες και στρατηγικές για τη διαχείριση συγκρούσεων. Βοηθά να αποκτήσουν αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση και  οικοδομεί ισχυρές σχέσεις συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης στη σχολική κοινότητα. Τέλος, αναπτύσσει χρήσιμα επικοινωνιακά εργαλεία και συμβάλλει στη διευκόλυνση της μαθησιακής διαδικασίας μέσα σε ένα εποικοδομητικό και δημιουργικό σχολικό περιβάλλον.

Δραστηριότητες

Να συμφωνήσουν όλοι:

1.Στην υιοθέτηση της διαμεσολάβησης για την  επίλυση των διαφορών.

2. Να οριστούν οι διαμεσολαβητές.

3.Να κοινοποιηθούν οι αρχές και οι κανόνες της διαμεσολάβησης.

4.Να ετοιμαστεί το πρωτόκολλο ετοιμότητας του σχολείου και να οριστεί ο χώρος των συναντήσεων, ο οποίος τίθεται στη διάθεση της ομάδας διαμεσολάβησης.

Προσδοκώμενα  μαθησιακά αποτελέσματα

Εξασφαλίζεται ένα θετικό κλίμα στην τάξη συμμετέχοντας στη δημιουργία μιας κοινής συμφωνίας για την ειρηνική μεταξύ τους συνύπαρξη. Επιπλέον, οι μαθητές αναπτύσσουν   την ικανότητα να ακούν και να κατανοούν τους συμμαθητές τους. Εκφράζουν τις απόψεις τους με επιχειρήματα και κατανοούν ότι οι συγκρούσεις είναι μέρος της ζωής μας, το οποίο αν διαχειριστούμε κατάλληλα, μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα και για τα δυο μέρη. Τέλος, χρησιμοποιούν θετικές  τεχνικές διαχείρισης.

Θεματική Ενότητα 1η: Ζω καλύτερα – Ευ ζην

Υποθεματική: Ψυχική και συναισθηματική υγεία-πρόληψη

Τίτλος: « Μαθαίνω- Επικοινωνώ-Συνεργάζομαι»

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: Παρασκευή  Λυκιαρδοπούλου

Σκοπός

Η βελτίωση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών στα πλαίσια της σχολικής τάξης, μέσω της καλλιέργειας προσωπικών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Δραστηριότητες

Πραγματοποιούνται βιωματικές ασκήσεις στον χώρο για τη δημιουργία πλαισίου συνεργασίας και ενίσχυσης κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης.

Μέσα από ομαδική συζήτηση,  δραματοποίηση(παντομίμα) και παιχνίδια ρόλων  οι μαθητές αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και τις σχέσεις τους με τους άλλους.

Οι μαθητές αφηγούνται ιστορίες που βίωσαν θυμό, φόβο ή άγχος και τους οδήγησαν σε συγκρούσεις  και  προσπαθούν να κατανοήσουν τους λόγους που τους ώθησαν σε αυτά τα συναισθήματα.

Προβάλλονται  βίντεο  και γίνεται συζήτηση σε δυάδες ή μικρές ομάδες.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα για τους μαθητές/τριες

Να ενδυναμωθούν οι σχέσεις των μαθητών 

Να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά σε ομάδες τηρώντας τους κανόνες που διέπουν τη σωστή λειτουργία μιας ομάδας και να νοιάζονται για τα μέλη της ομάδας τους

Να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να μπορούν να ελέγχουν  (όσο γίνεται καλύτερα) τον θυμό τους, τους φόβους τους και τα άγχη τους.

Θεματική Ενότητα 1η: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική: Φυσικές καταστροφές-Πολιτική Προστασία

Τίτλος: Αλλάζουμε εμείς όχι το κλίμα

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: Παρασκευή  Λυκιαρδοπούλου

Σκοπός

  1. Το πρόγραμμα εξετάζει το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, τα αίτια, τις προτάσεις αντιμετώπισης και την παγκόσμια διάσταση που έχει πάρει τα τελευταία χρόνια! Συνδέεται με το μάθημα της Γεωγραφίας και την ενότητα «Καιρός, κλίμα και ανθρώπινες δραστηριότητες». 
  2. Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου
  • δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
  • δεξιότητες κοινωνικής ζωής,(π.χ ενσυναίσθηση, ευαισθησία, υπευθυνότητα),
  • δεξιότητες τεχνολογίας, στρατηγική σκέψη

Δραστηριότητες

Προβολή βίντεο «Το φαινόμενο του θερμοκηπίου»

Συζήτηση: Τι είναι αυτό το φαινόμενο, τι είναι καιρός/κλίμα και ποιες οι διαφορές τους

  1. Παιχνίδι κίνησης με θέμα το φαινόμενο του θερμοκηπίου
  2. Προβολή βίντεο «Το κλίμα της Γης και  η ανθρώπινη δραστηριότητα» - Συζήτηση και κριτική
  3. Προβολή βίντεο «Η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»
  4. Παιχνίδι δράσης «Βρες κάποιον που…»
  5. Συλλογή από το διαδίκτυο, εφημερίδες, περιοδικά εικόνες με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής από διάφορα μέρη του πλανήτη-αξιοποίηση σχετικών καρτελών εμπορίου
  6. Αναστοχασμός - αξιολόγηση με τη συμπλήρωση σχετικού φυλλαδίου

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα για τους μαθητές/τριες

  1. να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής
  2. να κατανοήσουν τα φαινόμενα με τα οποία εκδηλώνεται καθώς και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
  3. να εντοπίζουν περιοχές στον παγκόσμιο χάρτη οι οποίες υφίστανται τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής 
  4. να αναγνωρίζουν καθημερινές συνήθειες που συμβάλλουν στην εντατικοποίηση του φαινομένου του θερμοκηπίου

ΤΜΗΜΑ Ε2

4ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Δημιουργώ και Καινοτομώ –Δημιουργική σκέψη & Πρωτοβουλία

Υποθεματική ενότητα:  STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική

Θέμα: δραστηριότητες τηλεοπτικού αλφαβητισμού

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: Μπαλτοπούλου Παρασκευή, Τσιρώνη Χριστίνα                                     
Σκοπός

  1. Οι μαθητές/τριες να καλλιεργήσουν τον οπτικοακουστικό τους αλφαβητισμό με εστίαση στο μέσο της τηλεόρασης.
  2. Οι μαθητές/τριες ν’ αποκτήσουν δεξιότητες κατανόησης και ερμηνείας των τηλεοπτικών προγραμμάτων και να γίνουν οι ίδιοι δημιουργικοί παραγωγοί των δικών οπτικοακουστικών προϊόντων.
  3. Οι μαθητές/τριες ν΄ αναπτύξουν κριτική, πλάγια, στρατηγική σκέψη.
  4. Οι μαθητές/τριες ν΄ αναπτύξουν ενσυναίσθηση, ευαισθησία, υπευθυνότητα, πολιτειότητα, πρωτοβουλία, προσαρμοστικότητα, συνεργατικότητα, δημιουργικότητα και κοινωνικές δεξιότητες.

Δραστηριότητες

Δραστηριότητα 1 :Η φύση της τηλεόρασης.

Πού απευθύνεται η τηλεόραση στη λογική ή στο συναίσθημα;
Δραστηριότητα 2: Τηλεόραση και διαφήμιση.

Οι μαθητές/τριες γίνονται μικροί διαφημιστές και με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού χρησιμοποιούν όλα τα «όπλα» των επαγγελματιών διαφημιστών, όπως υπερβολή, υποσχέσεις για θεαματικά αποτελέσματα, ωραιοποίηση των θετικών και απόκρυψη των αρνητικών ιδιοτήτων.
Δραστηριότητα 3: Τηλεόραση και ενημέρωση.

Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν αποσπάσματα από δελτία ειδήσεων και καλούνται αρχικά να επικεντρωθούν στα λεκτικά μηνύματα, όπως ένταση φωνής, ταχύτητα εκφώνησης, χρήση εντυπωσιακών λέξεων και φράσεων, επαναλαμβανόμενες κλισέ φράσεις. Στη συνέχεια καλούνται να επικεντρωθούν στη μη λεκτική επικοινωνία, όπως ύφος παρουσιαστή, στάση σώματος, ενδυμασία, έκφραση προσώπου, μουσική, ήχος, φωτισμός, σκηνογραφία. Στο τέλος, καλούνται ν αναγνώσουν το ίδιο κείμενο με πιο φυσικό τρόπο και με διαφορετικές αναγνώσεις από την αρχική. Ακολουθεί συζήτηση και διατύπωση απόψεων.
Δραστηριότητα 4: Η θετική επιρροή της τηλεόρασης.

Οι μαθητές/τριες καλούνται να θυμηθούν πληροφορίες που έχουν αποκομίσει από την τηλεόραση, πότε ένιωσαν ευαισθητοποίηση για τους συνανθρώπους τους, τα ζώα, την κλιματική αλλαγή, πώς η τηλεόραση μπορεί να γίνει ένα παράθυρο στον κόσμο για ηλικιωμένους, αναπήρους και άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες;
Δραστηριότητα 5: Η αρνητική επιρροή της τηλεόρασης.

 Οι μαθητές/τριες καλούνται να θυμηθούν σκηνές από την τηλεόραση και τι συναισθήματα τούς προκάλεσαν κάθε φορά. Έτυχε να αλλάξουν κάποιες συνήθειες, απόψεις, ιδέες, επιλογές, επηρεαζόμενοι από την τηλεόραση; Αν κλείσουν  την τηλεόραση κάποιοι φόβοι τους θα πάψουν να υπάρχουν; Στη συνέχεια εκφράζουν την άποψή τους για την τηλεόραση με μια μουντζούρα ή μια γκριμάτσα.
Δραστηριότητα 6:Τηλεόραση και παιδικά προγράμματα.

 Οι μαθητές/τριες καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους και να βαθμολογήσουν τα πιο δημοφιλή παιδικά προγράμματα.

Δραστηριότητα 7: Αξιολόγηση
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Να αποδομήσουν  τη  δύναμη της τηλεόρασης, η οποία απευθυνόμενη στο συναίσθημα κι όχι στη λογική, δημιουργεί στερεότυπα ομορφιάς, εικονικούς τηλεοπτικούς ήρωες  και επηρεάζει τη διατροφή τους, τις αγορές τους και τις συνήθειές τους γενικότερα.
Επιλογή κατάλληλων εκπομπών και απόρριψη των ακατάλληλων.


Θεματική ενότητα  3

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ Υποθεματική : ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
Τίτλος : Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ ΟΜΗΛΙΚΩΝ ΩΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΙΡΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: ΜΠΑΛΤΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (Ε2)
ΤΣΙΡΩΝΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ (ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ)

Σκοπός

1.Να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια και τις μορφές της σύγκρουσης.
2.Να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο συγκρούονται οι ίδιοι και πώς χειρίζονται τις προσωπικές τους διενέξεις.
3.Να κατανοήσουν την έννοια της παρεμβατικής συμμετοχής τους σε μια σύγκρουση άλλων προσώπων και να αναπτύξουν δεξιότητες και στρατηγικές διαχείρισής της, εντός και εκτός σχολείου.
4.Να κατανοήσουν τη σημασία της διασφάλισης ειρηνικού κλίματος στην τάξη και τη συμμετοχή τους στη διαμόρφωση κανόνων.
5.Να αναπτύξουν την κριτική σκέψη, την ενσυναίσθηση, την πρωτοβουλία να παίρνουν αποφάσεις, τη συνεργατικότητα, την επικοινωνία, την αυτομέριμνα και την οργανωτική ικανότητα.
6.Ν΄ αναπτύξουν ισχυρές σχέσεις συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης μέσα στη σχολική κοινότητα.
7.Να προλαμβάνουν συγκρούσεις στο χώρο του σχολείου και ν΄ αποφεύγεται η σχολική βία.

Δραστηριότητες

1. Οι κανόνες της τάξης: Οι μαθητές δημιουργούν μια λίστα κανόνων της τάξης τους ιεραρχώντας τους.
2.  Η έννοια της σύγκρουσης: Δραστηριότητα μέσα από την οποία οι μαθητές/τριες κατανοούν την έννοια της σύγκρουσης.
3.  Ο εαυτός μου σε σύγκρουση»: Δραστηριότητα μέσα από την οποία οι μαθητές/τριες κατανοούν τον τρόπο με τον οποίο συγκρούονται οι ίδιοι.
4. Εισαγωγή στη διαμεσολάβηση, τα πρώτα βήματα: Οι μαθητές/τριες  αναγνωρίζουν και κατανοούν βιωματικά, μέσα από υποθετικά σενάρια προσομοίωσης, το ρόλο του διαμεσολαβητή σε μια σύγκρουση και τη διαμεσολάβηση στα αρχικά της βήματα.
5.  Η διαμεσολάβηση σ΄ όλα της τα βήματα: Οι μαθητές/τριες  αναγνωρίζουν και κατανοούν βιωματικά όλη τη διαδικασία της διαμεσολάβησης μέσα από υποθετικά σενάρια προσομοίωσης και διερευνούν τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων. «Μπαίνουν» στη θέση όλων των μερών της διαμεσολάβησης.

Προσδοκώμενα  μαθησιακά αποτελέσματα

Κύριο αποτέλεσμα του εργαστηρίου είναι η πρόληψη της ενδοσχολικής βίας, η βελτίωση της σχέσης των μαθητών και η ειρηνική διαχείριση των συγκρούσεων, όταν αυτές προκύψουν, μέσα από τον διάλογο, την ενσυναίσθηση και την ενεργητική ακρόαση.

Θεματική Ενότητα 2ηΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Υποθεματική ενότητα

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ-ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Τίτλος: Αναλαμβάνουμε δράση για το κλίμα που αλλάζει

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: Παρασκευή  Μπαλτοπούλου(Ε2), Τσιρώνη Χριστίνα (Γερμανικά)

Σκοπός

Οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν με φυσικό τρόπο το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, να καταγράψουν τις ευθύνες που απορρέουν από τον ανθρώπινο παράγοντα, τους κινδύνους που ενέχονται από αυτήν την αλλαγή, να ευαισθητοποιηθούν  απέναντι στα προβλήματα του περιβάλλοντος, να προτείνουν λύσεις βελτίωσής, να μεταδώσουν το αίσθημα ευθύνης και σε  άλλους.
Δραστηριότητες

Γνωριμία των μαθητών/τριών  με το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής.

Συσχετισμός των ανθρώπινων ενεργειών με την κλιματική αλλαγή.
Επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο περιβάλλον και στον άνθρωπο.

Προβλέψεις για επιδείνωση ή βελτίωση του προβλήματος.

Καταγραφή προτάσεων και λύσεων, προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα για τους μαθητές/τριες

Οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα προβλήματα του περιβάλλοντος, να μάθουν να αναλύουν και να συνθέτουν πληροφορίες, να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη.

Θεματική Ενότητα 1η  «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ»

Υποθεματική ενότητα: «ΨΥΧΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΥΓΕΙΑ-ΠΡΟΛΗΨΗ»

Τίτλος: ΑΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΥΚΛΟ

Σκοπός

Η ενίσχυση της προσωπικότητας και της αυτοπεποίθησης των μαθητών χωρίς να καταφεύγουν σε συμπεριφορές βλαπτικές για τη σωματική και ψυχική τους υγεία.

Δραστηριότητες

  1. Συζήτηση με τους μαθητές για καθημερινές μορφές εξάρτησης, όπως η τηλεόραση και ο υπολογιστής
  2. Νόμιμες και παράνομες μορφές εξάρτησης και συνέπειες αυτών
  3. Θετικοί, κι όχι αρνητικοί τρόποι επίλυσης των προβλημάτων μας που οδηγούν σε αδιέξοδες λύσεις, όπως το  κάπνισμα, το αλκοόλ κ.α.
  4. Επιρροές και πίεση από συνομηλίκους και τρόποι αντίστασης
  5. Επιρροές από τη διαφήμιση και λάθος πρότυπα
  6. Αξιολόγηση του προγράμματος

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα για τους μαθητές/τριες

1.      Ενίσχυση της προσωπικότητας των μαθητών/τριων, ανάπτυξη κριτικής σκέψης, υπευθυνότητας, ενσυναίσθησης,  εμπιστοσύνης

2.      Δημιουργία κινήτρων για μια υγιή ζωή χωρίς εξαρτήσεις

3.      Να γίνουν ικανοί να συνεργάζονται, να επικοινωνούν  να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να διατυπώνουν τις απόψεις τους, να οριοθετούν τις σχέσεις τους και να επιλύουν τα προβλήματά και τις διαφορές τους με υγιή τρόπο

ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2021-2022

Θεματική Ενότητα 4η: Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη

STEAM Εκπαιδευτική Ρομποτική

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Γεωργουλέα Αικατερίνη ΠΕ70, , Δράκος  Παύλος ΠΕ89.   

Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν την εναλλαγή των
εποχών και τη σημασία της για τη ζωή του ανθρώπου και για τη φύση καθώς και να τη συνδυάσουν με τα καιρικά και κλιματικά φαινόμενα , ώστε να εκτιμήσουν τη σημασία της  για τη ζωή του ανθρώπου και γενικότερα για τη φύση.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να γνωρίζουν τις εποχές του έτους.

Να εξηγούν τη σημασία εμφάνισης των εποχών.
Να συσχετίζουν τις εποχές με την πρόσπτωση των ακτίνων  του   Ήλιου σε κάθε ημισφαίριο.

Να γνωρίζουν τη σημασία της κλίσης του άξονα της  Γης

Να συσχετίζουν τις εποχές με την κλίση του άξονα της γης και την πρόσπτωση των ακτίνων του Ήλιου σε κάθε ημισφαίριο.

Να γνωρίζουν τη σημασία της περιφοράς της Γης γύρω από τον Ήλιο, για τη ζωή του ανθρώπου.

Να γνωρίζουν ποια περιοχή της Γης φωτίζεται περισσότερο και ποια λιγότερο την κάθε
εποχή.
Να εξηγούν τη θέση της Γης σε σχέση με τον Ήλιο.
Να συσχετίζουν την κλίση του άξονα της Γης και την απόστασή της από τον Ήλιο.

Να γνωρίζουν τις Ισημερίες και τα Ηλιοστάσια.

Να συσχετίζουν τα Ηλιοστάσια και τις Ισημερίες  με το τέλος μιας εποχής και την
είσοδο σε νέα εποχή.

Να γνωρίζουν τις έννοιες «καιρός» και «κλίμα» σε σχέση με τις εποχές του έτους.  Να επεξηγούν τις έννοιες «καιρός» και «κλίμα». Να συσχετίζουν τις έννοιες
«καιρός» και «κλίμα» με τις εποχές με την πρόσπτωση των ακτίνων του Ήλιου σε κάθε
ημισφαίριο.

Να συσχετίζουν ότι η επιβλαβής ανθρώπινη δραστηριότητα επηρεάζει το περιβάλλον και τις κλιματικές συνθήκες.

Θεματική Ενότητα 3η:Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Εθελοντισμός – Διαμεσολάβηση

«e-Γιαγιάδες και e-Παππούδες εν δράσει» Ιστορίες ψηφιακής καθημερινότητας

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Γεωργουλέα Αικατερίνη ΠΕ70

Σκοπός

Την περίοδο της πανδημίας η καθημερινή ζωή των πολιτών άλλαξε
δραματικά, οι ψηφιακές ανισότητες διευρύνθηκαν και αναδείχθηκε το μεγάλο
ψηφιακό χάσμα. Καθημερινές δραστηριότητες, που διεκπεραιώνονταν από πολίτες
όλων των ηλικιών με διά ζώσης επισκέψεις σε υπηρεσίες, επιχειρήσεις, φορείς και
ιδρύματα, μετασχηματίστηκαν σε δαιδαλώδεις διαδικτυακές διαδρομές, συχνά
αδιέξοδες για πολλούς.
Το σχολείο από την πλευρά του υποστηρίζει την καλλιέργεια και την ενίσχυση
των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών* με στόχο την υπέρβαση του ψηφιακού
χάσματος. Στο πλαίσιο αυτό, το παρόν εκπαιδευτικό πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία
στους μαθητές να συνειδητοποιήσουν ότι η ψηφιακή ικανότητα αποτελεί στις μέρες
μας εφόδιο καθημερινής ζωής για όλους τους πολίτες και τους προ(σ)καλεί να
αναλάβουν εθελοντική δράση ώστε να βοηθήσουν στην ενίσχυση των ψηφιακών
δεξιοτήτων ατόμων που διατρέχουν τον κίνδυνο του αποκλεισμού.

Το πρόγραμμα στοχεύει να καλλιεργήσει και να
ενισχύσει τις ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών (δεξιότητες της ψηφιακής
ιθαγένειας και δεξιότητες της τεχνολογίας) εμπλέκοντάς τους σε προβληματικές
καταστάσεις ψηφιακής καθημερινότητας, τις οποίες αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι
του οικείου περιβάλλοντός τους, παππούδες και γιαγιάδες, λόγω χαμηλού επιπέδου
ψηφιακών δεξιοτήτων. Επιπλέον, το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια
δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής (ενσυναίσθηση και κοινωνική ευαισθησία)
παροτρύνοντας τους μαθητές να συνεισφέρουν εθελοντικά στον ψηφιακό
γραμματισμό ηλικιωμένων ατόμων.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να συναισθανθούν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ορισμένες κοινωνικές ομάδες
στην εποχή της ψηφιακής μετάβασης.

Να συνειδητοποιήσουν το χαμηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων των
ηλικιωμένων ατόμων.
Να αξιολογήσουν τα σημαντικότερα ή τα συχνότερα προβλήματα που
αντιμετωπίζουν οι ηλικιωμένοι.
Να αισθανθούν την ανάγκη να βοηθήσουν συνανθρώπους τους που βρίσκονται
σε δύσκολη θέση.

 Να εργάζονται οι μαθητές αρμονικά σε διαφορετικούς τύπους
ομάδων και να παρουσιάσουν συνοπτικά και στοχευμένα τα ευρήματα της έρευνάς
τους.
Να κάνουν χρήση ψηφιακών εφαρμογών για την εργασία τους.

Θεματική Ενότητα 2η: Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Ψυχική και Συναισθηματική υγεία - Πρόληψη

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Γεωργουλέα Αικατερίνη ΠΕ70

Σκοπός

Ο κύκλος αυτός στοχεύει στην καλλιέργεια και ενίσχυση του αλτρουισμού, της
ενσυναίσθησης, της αισιοδοξίας, του χιούμορ, της δημιουργικότητας, της έκφρασης
συναισθήματος, της ανθεκτικότητας, της αυτοεκτίμησης, της αυτεπίγνωσης και της
υπευθυνότητας, ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές/τριες, να γίνουν ακόμη πιο δεκτι-
κοί/ες, στη δυνατότητα κατανόησης, συνύπαρξης, συνεργασίας και φιλίας, με
τον/την άλλο/η, τον/την διαφορετικό/ή.

Εργαστήριο 1

 Περιγράφω τον εαυτό μου και γνωρίζομαι καλύτερα με τους άλλους

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Α « Τι είναι «ταυτότητα»

Η εκπαιδευτικός εξηγεί στους μαθητές/τριες πως στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν την έννοια της «ταυτότητας» ενός ατόμου.  Περιγράφω τον εαυτό μου με δυο λέξεις! Τα παιδιά σχηματίζουν έναν κύκλο. Ένας/Μία μαθητής/τρια κρατάει μία μπάλα, παρουσιάζει τον εαυτό της στην ολομέλεια, λέγοντας μόνο δύο λέξεις (επίρρημα και επίθετο ή και οτιδήποτε άλλο, για παράδειγμα, είμαι....σταθερά προσεκτικός) και πετάει την μπάλα σε έναν/μία συμμαθητή/τριά του/της.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Β « Μια εικόνα χίλιες λέξεις»

Η εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να οργανωθούν σε μικρές ομάδες (3-4 μαθητών/τριών). Ο εκπαιδευτικός δείχνει ή παρουσιάζει μέσω του προβολέα της τάξης, δύο-τρεις φωτογραφίες με παιδιά με διαφορετικά χαρακτηριστικά (εθνικότητα, θρησκεία, χρώμα κ.λπ). Ζητείται από τους μαθητές/τριες, πέρα από τα προφανή χαρακτηριστικά που βλέπουμε στις φωτογραφίες, να δημιουργήσουν, ανά ομάδα, σε μία κόλλα χαρτί δύο λίστες: μία με τα κοινά χαρακτηριστικά, τις εμπειρίες και τα ενδιαφέροντα που μπορεί να έχουν με τα παιδιά των φωτογραφιών και μία με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που μπορεί να έχουν

Εργαστήριο 2

Γράφω και μαθαίνω καλύτερα για μένα και τους άλλους!

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Α «Ο εαυτός μου και οι άλλοι»

Η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να οργανωθούν σε μικρές ομάδες (3-4 μαθητών/τριών) και ζητά από τον καθένα/μία να σκεφτεί και να γράψει σε μία κόλλα χαρτί (5) πέντε προτερήματα και (5)πέντε ελαττώματα (σε δύο λίστες) που έχει. Ακολούθως, προτείνει, μέσα στην ομάδα να αναφέρουν τα θετικά και τα αρνητικά τους στοιχεία (όποιος/α επιθυμεί), βλέποντας τις ομοιότητες και τις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ τους

Εργαστήριο 3

 Καταλαβαίνοντας και νιώθοντας τον άλλο

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Α «Νιώθοντας τον άλλο»

Η εκπαιδευτικός εξηγεί στα παιδιά πως στόχος του μαθήματος είναι να μάθουν να καταλαβαίνουν κάποιον που βρίσκεται σε δύσκολη θέση, να προσεγγίζουν τα συναισθήματά του και να σκέφτονται πως πραγματικά μπορούν να (τον) βοηθήσουν αλλά και να εκφράζουν αναλόγως και τα δικά τους συναισθήματα.

Εργαστήριο 4

Μια θετική ιστορία για τον άλλο

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Α «Εκφράζομαι θετικά για τον άλλο»

Η εκπαιδευτικός εξηγεί στα παιδιά πως στόχος του μαθήματος είναι να μάθουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους με τρόπο δημιουργικό και καλλιτεχνικό, με βάση την κατανόηση της θέσης και των συναισθημάτων του άλλου.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Β «Πως μπορεί να νιώθει ο άλλος; Μπορώ να τον βοηθήσω;»


Θεματική Ενότητα 1η: Φροντίζω το περιβάλλον
Φυσικές καταστροφές-Πολιτική Προστασία

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Γεωργουλέα Αικατερίνη ΠΕ70

Σκοπός

Το πρόγραμμα εξετάζει το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Αρχικά γίνεται μια εισαγωγή στα  αίτια, τις επιπτώσεις και τις προτάσεις αντιμετώπισης του ζητήματος.
Στη συνέχεια αναδεικνύεται η παγκόσμια διάσταση και ο πολύμορφος χαρακτήρας του ζητήματος και γίνεται αναφορά στις μετακινήσεις πληθυσμών που έχει προκαλέσει, δημιουργώντας μετανάστες και πρόσφυγες. Τέλος γίνεται διερεύνηση των ατομικών και συλλογικών δυνατοτήτων αλλαγής συνηθειών και πρακτικών στο πλαίσιο της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και στην προσπάθεια μετριασμού των δυσμενών επιπτώσεών της.

Δραστηριότητες «Κλιματική Αλλαγή»

  1. Γνωριμία με την ομάδα και την κλιματική αλλαγή

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και αντιμετώπισης των συνεπειών του.

  1. Το κλίμα αλλάζει... η ζωή αλλάζει...

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να αναγνωρίζουν την  κλιματική αλλαγή και τα φαινόμενα με τα οποία αυτή εκδηλώνεται ως αίτιο/παράγοντα που οδηγεί τους ανθρώπους σε μετανάστευση.

3.      Η κλιματική αλλαγή είναι παντού…

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να αναγνωρίζουν τις διαφορετικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
 -να εντοπίζουν περιοχές στον παγκόσμιο χάρτη οι οποίες υφίστανται τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
-να κατανοούν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα που έχει διαφορετικές επιπτώσεις σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη.

  1. Τα μαύρα σύννεφα

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να αναγνωρίζουν πολλές καθημερινές συνήθειες και επιλογές, οι οποίες
συμβάλλουν στην εντατικοποίηση του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής.

  1. Τα μαύρα σύννεφα

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Να εφευρίσκουν τρόπους, ατομικούς και συλλογικούς,  για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.