Β΄ΤΑΞΗ

ΤΜΗΜΑ Β1
Παναγιωτίδου Ελένη

ΤΜΗΜΑ Β2
Καλαμπαλίκη Κατερίνα
ΑΓΓΛΙΚΑ 
Σαμαράς Λάζαρος
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2023-2024

ΤΑΞΗ: Β’

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ  ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ / ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

ΤΜΗΜΑ B1 – B2

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ (ΕΥ ΖΗΝ)

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

 

Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη

 

[10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 -30 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2024]

 

Τίτλος:

 

Ο μαγικός κόσμος της τάξης μας

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

 

Τσιρώνη Χριστίνα – Κρυσταλία (ΠΕ 07 – Γερμανικά)

Παναγιωτοπούλου Ελένη (ΠΕ 70)

Καλαμπαλίκη Κατερίνα (ΠΕ 70)

 

ΣΚΟΠΟΣ:

 

  • Η καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
  • Η ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση, ευαισθησία, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, υπευθυνότητα, αυτομέριμνα)
  • Η ανάπτυξη της  ικανότητας επίλυσης συγκρούσεων

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

 

Να αναγνωρίσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματα τους αλλά και να τα διαχειριστούν, ώστε να ενισχύσουν την αυτοαντίληψη και την αυτοεκτίμηση.

Να μάθουν να παρατηρούν, να ακούν, να επικοινωνούν, να συνεργάζονται.

Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους.

Να αναπτύξουν γλωσσικές και επικοινωνιακές δραστηριότητες.

Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας, κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες  λήψης αποφάσεων, καθώς και θετικές διαπροσωπικές σχέσεις μέσα στο σχολικό περιβάλλον.

Στόχος είναι και η ενδυνάμωση του ατόμου και της ομάδας, η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και η παραγωγή των θεμελιωδών αξιών.

 

 

 

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

1.     Οι μαθητές κάθονται σε κύκλο και ακούνε μουσική (κλασσική). Εκφράζουν τα συναισθήματα τους.

2.     Φέρνουν στην τάξη κάποιο παιχνίδι, αντικείμενο. Παρουσιάζουν τον εαυτό τους μέσα από αυτό.

3.     Φέρνουν στην τάξη κάτι που έχουν δημιουργήσει, π.χ. ζωγραφιά, ποίημα και  τραγουδούν το αγαπημένο τους τραγούδι.

4.     Κάνουν ανάγνωση μικρών ιστοριών που διαπραγματεύονται αξίες και στάσεις, όπως η ευγένεια, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα κ.α.

5.     Τα παιδιά φέρνουν στην τάξη ιστορίες, εικόνες, φωτογραφίες ατόμων και ομάδων που θαυμάζουν γιατί κατάφεραν σημαντικά πράγματα στη ζωή τους.

 

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

 

Οι μαθητές/-τριες γνωρίζουν καλύτερα τους/τις ομότιμούς τους μέσα στην τάξη και καταλαβαίνουν ότι όλοι/-ες είναι τόσο διαφορετικοί/-ες και τόσο ίδιοι/-ες, αφού παρά τις ιδιαιτερότητες κάθε προσωπικότητας όλοι/-ες ανήκουν σε μία κοινή τάξη με ένα κοινό σύμβολο. Έτσι συνειδητοποιούν τη λογική των κανόνων μέσα στην τάξη και βασισμένοι σε αυτούς αναγνωρίζουν πότε ελλοχεύει μία σύγκρουση καθώς και τρόπους για να την προλάβουν / αντιμετωπίσουν.

 

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

«ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ»

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

 

Φυσικές καταστροφές – Πολιτική προστασία

 

[1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023 – 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2024]

 

Τίτλος:

 

Το παράπονο των ζώων

 

 

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

 

Τσιρώνη Χριστίνα – Κρυσταλία (ΠΕ 07 – Γερμανικά)

Παναγιωτοπούλου Ελένη (ΠΕ 70)

Καλαμπαλίκη Κατερίνα (ΠΕ 70)

 

 

ΣΚΟΠΟΣ:

 

  • Η καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα)
  • Η καλλιέργεια δεξιοτήτων του νου (κατασκευές, δημιουργίες, επίλυση προβλημάτων, στρατηγική σκέψη)
  • Η ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής (αυτομέριμνα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πρωτοβουλία, υπευθυνότητα)
  • Η εξάσκηση δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης (ψηφιακός γραμματισμός)

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

 

Να γνωρίσουν τα παιδιά τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση και την ιδιαίτερη σημασία τους για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας. Να μελετήσουν το φυσικό και τεχνητό περιβάλλον που ζουν αυτά τα ζώα, να κατανοήσουν την έννοια του βιότοπου, του οικοσυστήματος, της επίδρασης του ανθρώπου πάνω σε αυτά και να συνειδητοποιήσουν ότι μπορούν να συμβάλλουν στη διατήρηση της ισορροπίας.

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

 

  1. Οι μαθητές γνωρίζουν τα ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον με τη βοήθεια του υπολογιστή.
  2. Μεταμορφώνονται σε ζώα που βρίσκονται σε απειλή.
  3. Αναλαμβάνουν  ως  ζώα να μας μιλήσουν για τα προβλήματα τους.
  4. Πραγματοποιείται ανάγνωση παραμυθιών με ήρωες τα ζώα.
  5. Ακούγονται μουσικές και τραγούδια που έχουν σχέση με το θέμα μας.
  6. Δημιουργείται  αφίσα με τα ζώα που απειλούνται.

 

 

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

 

Να κατανοήσουν το περιβάλλον στο οποίο ζουν φυσικό και τεχνητό.

Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση, ασχολούμενοι ατομικά και ομαδικά με θέματα που τους ενδιαφέρουν και τους απασχολούν στην καθημερινότητά τους.

Να πιστέψουν ότι η αλλαγή προς ένα καλύτερο είναι κάτι εφικτό.

Να εμψυχώσουμε τους μαθητές να γίνουν οι ήρωες αυτής της αλλαγής. 

 

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

« ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ /ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ»

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

 

Εθελοντισμός – Διαμεσολάβηση

 

(10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2024- 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024)

 

Τίτλος:

 

Θέλω, θέλεις, θέλουμε όλοι να προσφέρουμε…

 

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

 

Τσιρώνη Χριστίνα – Κρυσταλία (ΠΕ 07 – Γερμανικά)

Παναγιωτοπούλου Ελένη (ΠΕ 70)

Καλαμπαλίκη Κατερίνα (ΠΕ 70)

 

 

ΣΚΟΠΟΣ:

·       Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα

·       Δεξιότητες ζωής: ευαισθησία, υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση

·       Δεξιότητες της τεχνολογίας: χρήση νέων τεχνολογιών

·       Δεξιότητες του νου: αντιμετώπιση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια, αναστοχασμός

 

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

 

Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών / -τριών σε θέματα εθελοντικής δράσης για κοινωφελή σκοπό, η ενημέρωσή τους για τον εθελοντισμό και την ενεργή συμμετοχή σε κοινωνικά θέματα – προβλήματα.Οι μαθητές / -τριες θα βρουν απάντηση στο ερώτημα: «Γιατί να συμμετέχουμε;»

Α. Για να αναλάβουμε ένα μέρος από την ευθύνη που έχουμε ο καθένας ατομικά και όλοι μαζί ως κοινωνία, να νοιαζόμαστε και να δρούμε για να βελτιώνουμε τη ζωή μας και τη ζωή των γύρω μας.

Β. Για να συνειδητοποιήσουμε τη δύναμη που έχουμε, ειδικά όταν συνεργαζόμαστε με άλλους, να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο.

Γ. Για να βιώσουμε το μοναδικό συναίσθημα πληρότητας που γεννιέται όταν προσφέρουμε με την καρδιά μας τον χρόνο και τον κόπο μας για να κάνουμε κάτι καλό για τους άλλους ή το περιβάλλον.

 

 

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

 

  1. Δημιουργία αφίσας με τα χαρακτηριστικά του εθελοντή.
  2. Δημιουργία αφίσας με τα χαρακτηριστικά του εθελοντισμού.
  3. Παρακολούθηση ταινιών μικρού μήκους – σποτ, με θέμα τον εθελοντισμό.
  4. Ανάγνωση βιβλίων για τον εθελοντισμό.
  5. Παρουσίαση διαφόρων μορφών εθελοντισμού όπως: αιμοδοσία, Γιατροί χωρίς σύνορα, Το χαμόγελο του παιδιού, Σύλλογοι προστασίας αδέσποτων ζώων
  6. Επιλογή για συμμετοχή σε εθελοντική δράση και ζωγραφιά κάθε μαθητή/-τριας, παρουσιάζοντας τον εαυτό του/της ως εθελοντή/-ντρια.

 

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

 

Οι μαθητές/-τριες αναγνωρίζουν την έννοια του εθελοντισμού, καθώς και τα γνωρίσματα ενός εθελοντή/ μίας εθελόντριας. Η προσφορά στον συνάνθρωπο, η βοήθεια σε ζώα, η φροντίδα του περιβάλλοντος γίνονται συνώνυμα της λέξης «άνθρωπος» στη συνείδηση των μαθητών/-τριών και βλέπουν πως και οι ίδιοι/-ες μπορούν να προσφέρουν ως μέλη κάποιας οργάνωσης ή και ιδιωτικά.

 

 

 

 

 

 

 

ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

« ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ /ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ»

ΥΠΟΘΕΜΑΤΙΚΗ

 

Επιχειρηματικότητα – Αγωγή σταδιοδρομίας – Γνωριμία με επαγγέλματα

 

(1 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2024– 10 ΙΟΥΝΙΟΥ 2024)

Τίτλος:

 

Στην τσέπη … χαρτζιλίκι

 

ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ:

 

Τσιρώνη Χριστίνα – Κρυσταλία (ΠΕ 07 – Γερμανικά)

Παναγιωτοπούλου Ελένη (ΠΕ 70)

Καλαμπαλίκη Κατερίνα (ΠΕ 70)

 

 

ΣΚΟΠΟΣ:

·       Καλλιέργεια δεξιοτήτων μάθησης του  21ου αιώνα: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα

 

 

ΣΤΟΧΟΙ:

 

Στόχος αυτού του προγράμματος είναι να εισάγει στους μαθητές και τις μαθήτριες των πρώτων τάξεων του Δημοτικού σε απλές οικονομικές έννοιες, τις οποίες συναντούν στην καθημερινότητα τους και κυρίως τη διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα στις έννοιες «χρειάζομαι» και «έχω ανάγκη». Επίσης να κατανοήσουν έννοιες όπως το «εισόδημα» και «ξοδεύω με υπευθυνότητα και σχεδιάζω τον οικονομικό μου προϋπολογισμό», ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να τις εφαρμόσουν μέσα από απλές δραστηριότητες.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

 

1. Ζητάμε από τους μαθητές να αναφέρουν τις μεθόδους πληρωμής που έχουν παρατηρήσει ότι χρησιμοποιούν τα πρόσωπα του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος τους και καταγράφουμε στον πίνακα α) τις απαντήσεις τους και β) το πλήθος των μαθητών που αναφέρει την κάθε μέθοδο πληρωμής.

2. Αξιοποιώντας τις απαντήσεις των μαθητών προχωράμε στη δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη. Οι μαθητές θα κατηγοριοποιήσουν τις μεθόδους πληρωμής που ανέφεραν σε δύο μεγάλες κατηγορίες: πληρωμή με μετρητά και ψηφιακές μέθοδοι πληρωμής.

3. Αξιοποιώντας τα ποσοτικά δεδομένα χρήσης των διαφορετικών μεθόδων πληρωμής που ανέφεραν οι μαθητές στη δραστηριότητας 1, ζητάμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα ραβδόγραμμα (ή άλλο διάγραμμα οικείο στους μαθητές) προκειμένου να οπτικοποιήσουν τη συχνότητα χρήσης των μεθόδων πληρωμής.

4. Ζητάμε από τους μαθητές να αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το εισόδημα τους, δηλαδή το χαρτζιλίκι τους (γιορτές, γενέθλια, δουλειές στο σπίτι κλπ.) και σημειώνουμε τις απαντήσεις τους στον πίνακα της τάξης.

 

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

 

1.      Κατονομάζουν τις μεθόδους πληρωμής που χρησιμοποιούν στην οικογένεια τους, κατηγοριοποιούν τις μεθόδους πληρωμής που ανέφεραν και δημιουργούν ραβδόγραμμα, για να συγκρίνουν τη συχνότητα χρήσης διαφορετικών μεθόδων πληρωμής.

2.      Κατονομάζουν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το χαρτζιλίκι τους, συνοψίζουν και  διατυπώνουν παραδείγματα ως προς τις έννοιες εργασία-πληρωμή συνθέτοντας μικρά κείμενα.

3.      Διακρίνουν την έννοια των ρημάτων «έχω ανάγκη- επιθυμώ», αναλύουν τους λόγους τοποθέτησης της κάθε κάρτας στην αντίστοιχη ετικέτα, αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.

4.      Ιεραρχούν τις ανάγκες τους, επιλέγουν δραστηριότητες στις οποίες θα ξοδέψουν το χαρτζιλίκι τους και επιλύουν μελέτες περίπτωσης εξόδων. 



































ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023

4ος ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

Δημιουργώ και Καινοτομώ –Δημιουργική σκέψη & Πρωτοβουλία

Υποθεματική ενότητα:  Οικονομικός γραμματισμός

Θέμα:  Στην τσέπη… χαρτζιλίκι

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί: Σιμέλα Πολακτσίδου, Μαρία Σιδέρη, Χριστίνα Τσιρώνη

Σκοπός

Σκοπός αυτού του προγράμματος είναι να εισάγει στους μαθητές και τις μαθήτριες των πρώτων τάξεων του Δημοτικού σε απλές οικονομικές έννοιες, τις οποίες συναντούν στην καθημερινότητα τους και κυρίως τη διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα στις έννοιες «χρειάζομαι» και «έχω ανάγκη», αλλά και να κατανοήσουν έννοιες όπως το «εισόδημα» και «ξοδεύω με υπευθυνότητα και σχεδιάζω τον οικονομικό μου προϋπολογισμό», ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να τις εφαρμόσουν μέσα από απλές δραστηριότητες.

Δραστηριότητες

Δραστηριότητα 1: Ζητάμε από τους μαθητές να αναφέρουν τις μεθόδους πληρωμής που έχουν παρατηρήσει ότι χρησιμοποιούν τα πρόσωπα του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος τους και καταγράφουμε στον πίνακα α) τις απαντήσεις τους και β) το πλήθος των μαθητών που αναφέρει την κάθε μέθοδο πληρωμής.

Δραστηριότητα 2: Αξιοποιώντας τις απαντήσεις των μαθητών προχωράμε στη δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη. Οι μαθητές θα κατηγοριοποιήσουν τιε μεθόδους πληρωμής που ανέφεραν σε δύο μεγάλες κατηγορίες: πληρωμή με μετρητά και ψηφιακές μέθοδοι πληρωμής.

Δραστηριότητα 3: Αξιοποιώντας τα ποσοτικά δεδομένα χρήσης των διαφορετικών μεθόδων πληρωμής που ανέφεραν οι μαθητές στη δραστηριότητας 1, ζητάμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα ραβδόγραμμα (ή άλλο διάγραμμα οικείο στους μαθητές) προκειμένου να οπτικοποιήσουν τη συχνότητα χρήσης των μεθόδων πληρωμής.

Δραστηριότητα 4: Ζητάμε από τους μαθητές να αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το εισόδημα τους, δηλαδή το χαρτζιλίκι τους (γιορτές, γενέθλια, δουλειές στο σπίτι κλ.) και σημειώνουμε τις απαντήσεις τους στον πίνακα της τάξης.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/μαθήτριες:

1.      Κατονομάζουν τις μεθόδους πληρωμής που χρησιμοποιούν στην οικογένεια τους, κατηγοριοποιούν τις μεθόδους πληρωμής που ανέφεραν και δημιουργούν ραβδόγραμμα, για να συγκρίνουν τη συχνότητα χρήσης διαφορετικών μεθόδων πληρωμής.

2.      Κατονομάζουν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το χαρτζιλίκι τους, συνοψίζουν και  διατυπώνουν παραδείγματα ως προς τις έννοιες εργασία-πληρωμή συνθέτοντας μικρά κείμενα.

3.      Διακρίνουν την έννοια των ρημάτων «έχω ανάγκη- επιθυμώ», αναλύουν τους λόγους τοποθέτησης της κάθε κάρτας στην αντίστοιχη ετικέτα, αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.

4.      Ιεραρχούν τις ανάγκες τους, επιλέγουν δραστηριότητες στις οποίες θα ξοδέψουν το χαρτζιλίκι τους και επιλύουν μελέτες περίπτωσης εξόδων. 

3οςΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ

 ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ

 Υποθεματική: Εθελοντισμός – Διαμεσολάβηση

Τίτλος: Θέλω, θέλεις, θέλουμε όλοι να προσφέρουμε…

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί:

Πολακτσίδου Συμέλα (Β1), Σιδέρη Μαρία (Β2), Τσιρώνη Χριστίνα – Κρυσταλία (Γερμανικά)

Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών / -τριών σε θέματα εθελοντικής δράσης για κοινωφελή σκοπό, η ενημέρωσή τους για τον εθελοντισμό και την ενεργή συμμετοχή σε κοινωνικά θέματα – προβλήματα.

Οι μαθητές / -τριες θα βρουν απάντηση στο ερώτημα: «Γιατί να συμμετέχουμε;»

Α. Για να αναλάβουμε ένα μέρος από την ευθύνη που έχουμε ο καθένας ατομικά και όλοι μαζί ως κοινωνία, να νοιαζόμαστε και να δρούμε για να βελτιώνουμε τη ζωή μας και τη ζωή των γύρω μας.

Β. Για να συνειδητοποιήσουμε τη δύναμη που έχουμε, ειδικά όταν συνεργαζόμαστε με άλλους, να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο.

Γ. Για να βιώσουμε το μοναδικό συναίσθημα πληρότητας που γεννιέται όταν προσφέρουμε με την καρδιά μας τον χρόνο και τον κόπο μας για να κάνουμε κάτι καλό για τους άλλους ή το περιβάλλον.

Δραστηριότητες:

1) Δημιουργία αφίσας με τα χαρακτηριστικά του εθελοντή.

2) Δημιουργία αφίσας με τα χαρακτηριστικά του εθελοντισμού.

3) Παρακολούθηση ταινίας με θέμα τον εθελοντισμό.

4) Ανάγνωση βιβλίων για τον εθελοντισμό.

5) Παρουσίαση διαφόρων μορφών εθελοντισμού όπως: αιμοδοσία, Γιατροί χωρίς σύνορα, Το χαμόγελο του Παιδιού, Σύλλογοι προστασίας αδέσποτων ζώων

6) Επιλογή για συμμετοχή σε εθελοντική δράση και ζωγραφιά του κάθε μαθητή / της κάθε μαθήτριας παρουσιάζοντας τον εαυτό του / της ως εθελοντή / -τρια.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα

2. Δεξιότητες Ζωής: ευαισθησία, υπευθυνότητα, ενσυναίσθηση

3. Δεξιότητες της τεχνολογίας: χρήση νέων τεχνολογιών

4. Δεξιότητες του νου: αντιμετώπιση προβλημάτων, κατασκευές, παιχνίδια, αναστοχασμός

Θεματική Ενότητα 2η: Φροντίζω το περιβάλλον

Υποθεματική: Φυσικές καταστροφές-Πολιτική προστασία. Κλιματική αλλαγή

Τίτλος: Το παράπονο των ζώων

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Πολακτσίδου Συμέλα, Σιδέρη Μαρία, Τσιρώνη Χριστίνα  

Σκοπός

Να γνωρίσουν τα παιδιά τα ζώα που απειλούνται με εξαφάνιση και την ιδιαίτερη σημασία τους για την ισορροπία της ζωής στον πλανήτη μας.

Δραστηριότητες

Οι μαθητές γνωρίζουν τα ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον με τη βοήθεια του υπολογιστή. Μεταμορφώνονται σε ζώα που βρίσκονται σε απειλή.

Αναλαμβάνουν  ως  ζώα να μας μιλήσουν για τα προβλήματα τους.

Πραγματοποιείται ανάγνωση παραμυθιών με ήρωες τα ζώα.

Ακούγονται μουσικές και τραγούδια που έχουν σχέση με το θέμα μας.

Δημιουργείται  αφίσα με τα ζώα που απειλούνται.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα για τους μαθητές/τριες

Να κατανοήσουν το περιβάλλον στο οποίο ζουν φυσικό και τεχνητό.

Να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση, ασχολούμενοι ατομικά και ομαδικά με θέματα που τους ενδιαφέρουν και τους απασχολούν στην καθημερινότητά τους.

Να πιστέψουν ότι η αλλαγή προς ένα καλύτερο είναι κάτι εφικτό.

Να εμψυχώσουμε τους μαθητές να γίνουν οι ήρωες αυτής της αλλαγής. 

Θεματική Ενότητα 1η: ¨Ζω καλύτερα-ΕΥ ΖΗΝ¨

Υποθεματική: Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία-Πρόληψη

Τίτλος: Ο μαγικός κόσμος της τάξης μας

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Πολακτσίδου Συμέλα ΠΕ70, Σιδέρη Μαρία ΠΕ70

Σκοπός

Η πρωτογενής πρόληψη των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον και η προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και προσαρμογής των μαθητών, μέσω της ανάπτυξης της αίσθησης της κοινότητας.

Στόχος

  • Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της δημιουργικότητας και της αυτομέριμνας,
  • Η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως της ενσυναίσθησης, της ευαισθησίας, της προσαρμοστικότητας , της ανθεκτικότητας, της υπευθυνότητας
  • Η ανάπτυξη της  ικανότητας επίλυσης συγκρούσεων

Δραστηριότητες

1.      Οι μαθητές κάθονται σε κύκλο και ακούνε μουσική (κλασσική). Εκφράζουν τα συναισθήματα τους.

1.      Φέρνουν στην τάξη κάποιο παιχνίδι, αντικείμενο. Παρουσιάζουν τον εαυτό τους μέσα από αυτό.

2.      Φέρνουν στην τάξη κάτι που έχουν δημιουργήσει, π.χ. ζωγραφιά, ποίημα και  τραγουδούν το αγαπημένο τους τραγούδι.

3.      Κάνουν ανάγνωση μικρών ιστοριών που διαπραγματεύονται αξίες και στάσεις, όπως η ευγένεια, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα κ.α.

4.      Τα παιδιά φέρνουν στην τάξη ιστορίες, εικόνες, φωτογραφίες ατόμων και ομάδων που θαυμάζουν γιατί κατάφεραν σημαντικά πράγματα στη ζωή τους.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα για τους μαθητές/τριες

1.      Να αναγνωρίσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματα τους αλλά και να τα διαχειριστούν.

1.      Να μάθουν να παρατηρούν, να ακούν, να επικοινωνούν, να συνεργάζονται.

2.      Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους

3.      Να αναπτύξουν γλωσσικές και επικοινωνιακές δραστηριότητες

4.      Να καλλιεργήσουν δεξιότητες συνεργασίας, κοινωνικές δεξιότητες και δεξιότητες  λήψης αποφάσεων. 




Η ΜΠΟΥΓΑΔΑ ΤΟΥ Β1 


 


Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ ΤΟΥ Β2




ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ


ΒΙΒΛΙΟ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΤΑΞΗΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2021-22

Θεματική Ενότητα 4η: Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και Ψηφιακές δεξιότητες

Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας-Γνωριμία με επαγγέλματα

 «Στην τσέπη… χαρτζιλίκι»

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Καράμπελας Αθανάσιος ΠΕ70, Λυκιαρδοπούλου Παρασκευή ΠΕ70, Δέδε Ελένη ΠΕ70, Χατζηδούκα Ζηνοβία ΠΕ 70.

Σκοπός

Σκοπός αυτού του προγράμματος είναι να εισάγει τους μαθητές και τις μαθήτριες των πρώτων τάξεων του Δημοτικού σε απλές οικονομικές έννοιες, τις οποίες συναντούν στην καθημερινότητά τους και κυρίως τη διαφοροποίηση που υπάρχει ανάμεσα στις έννοιες «χρειάζομαι» και «έχω ανάγκη», αλλά και να κατανοήσουν έννοιες όπως το εισόδημα, ξοδεύω με υπευθυνότητα και σχεδιάζω τον οικονομικό μου προϋπολογισμό, ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να τις εφαρμόσουν μέσα από απλές δραστηριότητες

Δραστηριότητες

Ζητάμε από τους μαθητές να αναφέρουν τις μεθόδους πληρωμής που έχουν παρατηρήσει ότι χρησιμοποιούν τα πρόσωπα του στενού οικογενειακού περιβάλλοντός τους και καταγράφουμε  στον πίνακα α) τις απαντήσεις τους και β) το πλήθος των μαθητών που αναφέρει την κάθε μέθοδο πληρωμής

Αξιοποιώντας τις απαντήσεις των μαθητών προχωράμε στη δημιουργία ενός εννοιολογικού χάρτη Οι μαθητές θα κατηγοριοποιήσουν τις μεθόδους πληρωμής που ανέφεραν σε δύο μεγάλες κατηγορίες: πληρωμή με μετρητά και ψηφιακές μέθοδοι πληρωμής

Αξιοποιώντας τα ποσοτικά δεδομένα χρήσης των διαφορετικών μεθόδων πληρωμής που ανέφεραν οι μαθητές στη δραστηριότητα 1, ζητάμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα ραβδόγραμμα (ή άλλο διάγραμμα οικείο στους μαθητές) προκειμένου να οπτικοποιήσουν τη συχνότητα χρήσης των μεθόδων πληρωμής.

Ζητάμε  από τους μαθητές να αναφέρουν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το εισόδημά τους, δηλαδή το χαρτζιλίκι τους (γιορτές, γενέθλια, δουλειές στο σπίτι κλπ.) και σημειώνουμε  τις απαντήσεις τους στον πίνακα της τάξης.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Οι μαθητές / τριες: κατονομάζουν τις μεθόδους πληρωμής που χρησιμοποιούν στην οικογένειά τους, κατηγοριοποιούν τις μεθόδους πληρωμής που ανέφεραν και δημιουργούν ραβδόγραμμα για να συγκρίνουν τη συχνότητα χρήσης των διαφορετικών μεθόδων πληρωμής.

Κατονομάζουν τους τρόπους με τους οποίους κερδίζουν το «εισόδημά» τους (χαρτζιλίκι),

συνοψίζουν τους τρόπους με τους οποίους το κερδίζουν, διατυπώνουν παραδείγματα ως προς τις έννοιες εργασία – πληρωμή και  συνθέτουν μικρά κείμενα.

Διακρίνουν την έννοια των ρημάτων «έχω ανάγκη» - «επιθυμώ» ,  αναλύουν τους λόγους της τοποθέτησης της κάθε κάρτας στην αντίστοιχη ετικέτα,  αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους.

Ιεραρχούν τις ανάγκες τους, επιλέγουν δραστηριότητες στις οποίες θα ξοδέψουν το χαρτζιλίκι τους και  επιλύουν μελέτης περίπτωσης εξόδων. 

Θεματική Ενότητα 3η Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Εθελοντισμός Διαμεσολάβηση

«Μεγαλώνοντας με αξίες»

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Καράμπελας Αθανάσιος ΠΕ70, Λυκιαρδοπούλου Παρασκευή ΠΕ70, Δέδε Ελένη ΠΕ70, Χατζηδούκα Ζηνοβία ΠΕ 70

Σκοπός

Στο παρόν πρόγραμμα επιχειρείται τα παιδιά να μάθουν να επιδεικνύουν σεβασμό στο δικαίωμα των άλλων να εκφράζουν τις απόψεις τους, να αναδεικνύουν τις δικές τους ιδέες μέσω της συζήτησης σε μικρές ή/και μεγαλύτερες ομάδες, να αντιμετωπίζουν συγκρουσιακές καταστάσεις με διάλογο και να προβαίνουν σε κρίσεις και αποφάσεις που συνάδουν με τις προσωπικές τους αξίες.

Δραστηριότητες

Τα παιδιά σε κύκλο, λένε το όνομά τους και εξηγούν πώς έλαβαν το όνομα αυτό (π.χ. από τον παππού ή τη γιαγιά), ποιος και γιατί το επέλεξε, αν τους αρέσει και πώς τους αρέσει να τους αποκαλούν οι φίλοι τους (κάθε παιδί έχει στη διάθεσή του 1-2΄). Όσο κάθε παιδί αυτοπαρουσιάζεται στην ολομέλεια, οι υπόλοιποι συμμαθητές/τριές τους σημειώνουν 1-2 ερωτήσεις που επιθυμούν να τους/τις κάνουν, είτε για παροχή διευκρινίσεων είτε για να εκφράσουν απορίες τους ή και άλλες ερωτήσεις που θα τους βοηθήσουν να γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους.

Τα παιδιά συμπληρώνουν ατομικά το φύλλο εργασίας «Προσδιορίζοντας τις 10 πιο σημαντικές αξίες μας» (βλ. Φύλλο εργασίας 1ου εργαστηρίου), ξεκινώντας από ό,τι κρίνουν πιο σημαντικό, με βάση το ερώτημα «Ποιες είναι οι αξίες σας; Σε τι δίνετε αξία και δεν μπορείτε να φανταστείτε τη ζωή σας χωρίς αυτό;».

Οι μαθητές /τριες χωρίζονται σε 4 μελείς ή 5μελείς ομάδες και μελετούν ένα ηθικό δίλημμα Έπειτα, ο/η εκπαιδευτικός θέτει τα ερωτήματα προς συζήτηση και, αφού δοθεί χρόνος για επεξηγηματικές ερωτήσεις πάνω στο σενάριο, ζητά από τους μαθητές να καταγράψουν τις απαντήσεις τους ατομικά.

Τα παιδιά παίζουν το παιχνίδι «Αλήθεια ή ψέματα;». Μέσα από ένα κατάλογο 5-10 ψευδών και αληθών προτάσεων/πεποιθήσεων, οι μαθητές/τριες καλούνται να βαθμολογήσουν από το 1 έως το 10 πόσο αληθινή μπορεί να είναι κάθε πρόταση (οι προτάσεις μπορεί να είναι γραμμένες στον πίνακα της τάξης και οι μαθητές/τριες να σημειώνουν στο τετράδιό τους) και αιτιολογούν προφορικά την άποψή τους.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

Οι μαθητές/ μαθήτριες:

Προσεγγίζουν την αυτοεικόνα τους και τις προσωπικές αξίες τους και εντοπίζουν τις κοινές αξίες τους (δόμηση προσωπικής-κοινωνικής ταυτότητας).

Συμμετέχουν ενεργητικά σε συζητήσεις και εκφράζουν απόψεις.  Χρησιμοποιούν συσχετίσεις για να εξάγουν συμπεράσματα.

Διερευνούν ζητήματα αξιών, όπως ο σεβασμός στους άλλους.  Διατυπώνουν συλλογισμούς και αντιπαραβάλλουν επιχειρήματα, καλλιεργώντας τον διάλογο.

Διερευνούν τα κίνητρα που κρύβονται πίσω από μια πράξη και διατυπώνουν συλλογισμούς.

Θεματική Ενότητα 2η: Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Ψυχική και Συναισθηματική υγεία – Πρόληψη

Ο μαγικός κόσμος της τάξης μας

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Καράμπελας Αθανάσιος ΠΕ70, Πολακτσίδου Συμέλα ΠΕ70, Σιδέρη Μαρία ΠΕ70, Λυκιαρδοπούλου Παρασκευή ΠΕ70

Σκοπός

Σκοπός του προγράμματος είναι η πρωτογενής πρόληψη των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον και η προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και προσαρμογής των μαθητών/τριών, μέσω της ανάπτυξης της αίσθησης της κοινότητας.

Δραστηριότητες

1. Οι μαθητές/τριες ακούνε μια συμφωνική ορχήστρα να παίζει. Εκφράζουν τα συναισθήματά τους με όποιο τρόπο επιθυμούν (πχ. κίνηση, λέξεις, χρώμα).

2. Οι μαθητές/τριες φέρνουν στην τάξη κάτι που θέλουν να μοιραστούν με την ομάδα τους (π.χ. παιχνίδι, αντικείμενο)  και παρουσιάζουν τον εαυτό τους μέσα από αυτά που έχουν επιλέξει να φέρουν στην τάξη. Ο/Η κάθε μαθητής/τρια γράφει ή/και ζωγραφίζει τη δική του ιστορία.

3. Οι μαθητές-τριες εκφράζουν ελεύθερα αυτά που κάνουν στην τάξη τους (πχ. γράφουμε, διαβάζουμε, παίζουμε, ζωγραφίζουμε) και ο/η δάσκαλος/α ή ένας/μια μαθητής/τρια-βοηθός τα καταγράφει στον πίνακα. Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και η κάθε ομάδα χρησιμοποιεί αυτά τα ρήματα και δημιουργεί μια ιστορία, ένα ποίημα, μια ζωγραφιά.

4. Τα παιδιά ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους φέρνουν στην ομάδα κάτι που έχουν δημιουργήσει (π.χ. μια αγαπημένη ζωγραφιά, ένα ποίημα που έχουν γράψει), τραγουδούν το αγαπημένο τους τραγούδι, παίζουν ένα μικρό ρόλο από κάτι που έχουν δει ή έχουν φανταστεί, δείχνουν στην τάξη ένα καινούριο παιχνίδι που έμαθαν.

5. Ο/Η εκπαιδευτικός διαβάζει στους/στις μαθητές/τριες μικρές ιστορίες (από την καθημερινότητα, την επικαιρότητα, τη λογοτεχνία) που διαπραγματεύονται αξίες και στάσεις, όπως η ευγένεια, ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αλληλεγγύη κλπ.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

-Να αναπτύξουν γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες

-Να εξοικειωθούν με την έννοια των αξιών και των στάσεων

-Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας –αυτονομίας- αυτορρύθμισης

-Να αναπτύξουν την αυτεπάρκεια

-Να αναπτύξουν την προσαρμοστικότητα και την υπευθυνότητα 


Θεματική Ενότητα 1η: Φροντίζω το περιβάλλον

Φυσικές καταστροφές-Πολιτική Προστασία

Εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί

Καράμπελας Αθανάσιος ΠΕ70, Πολακτσίδου Συμέλα ΠΕ70, Σιδέρη Μαρία ΠΕ70, Λυκιαρδοπούλου Παρασκευή ΠΕ70

Σκοπός

Σκοπός  του προγράμματος είναι να παραμένει η αξία των προϊόντων, των υλικών και των πόρων στην οικονομία όσο το δυνατόν περισσότερο και αντίστοιχα να περιορίζεται στο ελάχιστο η παραγωγή αποβλήτων.

Δραστηριότητες 

1.      Εννοιολογικός Χάρτης. Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του αρχικού εννοιολογικού χάρτη με ιδεοθύελλα και κεντρικό ερώτημα «Τι είναι φροντίδα του περιβάλλοντος;».

2.      Ο Κύκλος Ζωής ενός Αντικειμένου. Οι μαθητές/τριες σε ομάδες των τριών ατόμων επιλέγουν  ένα αντικείμενο το οποίο υπάρχει σε πολλές μορφές μέσα στην αίθουσα (π.χ. διαφορετικά είδη καρέκλας, διαφορετικά είδη κουτιών αποθήκευσης, διαφορετικά είδη μπογιάς κτλ). Σε ένα ομαδικό φύλλο εργασίας (Α3) σημειώνουν τον κύκλο της ζωής του αντικειμένου που επέλεξαν (πρώτη ύλη, κατασκευή, μεταφορά -διακίνηση, χρήση, τέλος ζωής) με τη μορφή διαδρομής.

3.      Επίσκεψη. Οργανώνεται μία επίσκεψη σε έναν κοντινό χώρο φυσικού ενδιαφέροντος (πάρκο, κήπος, δασάκι). Οι μαθητές/τριες καλούνται να παρατηρήσουν ένα φυτό και να σκεφτούν τον κύκλο της ζωής του.

4.      Το Αποτύπωμά μου. Οι μαθητές/τριες υπολογίζουν το αποτύπωμά τους στον πλανήτη με τη βοήθεια των γονέων τους.

5.      Κανόνες και Πρακτικές. Οι μαθητές/τριες συναποφασίζουν κανόνες και πρακτικές για ορθολογική χρήση αγαθών/υλικών στην τάξη και στο σπίτι και υιοθετούν στρατηγικές για την υπενθύμιση των κανόνων.

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα

1.      Να συνδέσουν την ανθρώπινη δραστηριότητα με τις επιπτώσεις στη φύση, αλλά και στον ίδιο τον άνθρωπο.

2.      Να δώσουν προτεραιότητα στη συλλογή στοιχειών σχετικά με τον κύκλο ζωής των καθημερινών αγαθών.

3.      Να αναγνωρίζουν τα στοιχεία της κυκλικότητας της φυσικής ζωής και της γραμμικότητας του βιομηχανικού μοντέλου ζωής.

4.      Να κατανοούν την επίδραση των ατομικών πράξεων στο περιβάλλον

5.      Να  γνωρίσουν  τον τρόπο κατασκευής των προϊόντων και να βρουν τρόπους επανασχεδιασμού, επανακατασκευής και επαναχρησιμοποίησής τους.